عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

حیات برزخی در آیات و روایات

۱۳۹۳

الهه حاجی قربان

اعظم عباسی

طوبی شاکری

برزخ، حیات برزخی، روح، تجرد روح، تجسم اعمال

 

چکیده: در این نوشتار به موضوع حیات برزخی در آیات و روایات پرداخته خواهد شد، برزخ در لغت به معنای حائل و فاصل و در اصطلاح عالمی است که میان مرز پایانی زندگی دنیوی و مرز آغازی قیامت کبری است و مراد از حیات برزخی آن است که زندگی در عالم برزخ مانند زندگی در عالم خواب است؛ انواع شادی­ها، لذتها، شکنجه­ها را که در عالم خواب ما داریم در آن­جا هست، در برزخ انسان با یک بدن لطیف و سبک که قالب مثالی گویند زندگی می­کند و مطابق با اعمال خوب و بد در آن عالم متنعم از نعمتها یا معذب در عذاب­ها خواهد بود.دلایل عقلی­ای هم­چون برهان حکمت و برهان عدالت و دلایل نقلی و روایات فراوانی معاد و معاد جسمانی و روحانی را اثبات می­کند هم­چنین براهین فراوان عقلی و نقلی تجرد روح را اثبات می­کنند که برای اثبات توصیف عالم برزخ نیازمند آن هستیم، دلایلی چون ثابت بودن شخصیّت آدمی در طی تحولات بدن، علم انسان به خود با وجود غفلت از بدن خود، 
انقسام­ناپذیری روح و ... هم­چنین آیات متعددی در قرآن کریم از جمله­ی آیه ۴۴ و ۴۵ سوره مؤمنون ناظر به اثبات عالم برزخ و یا توصیف آن می­باشد پس از اثبات اصل عالم برزخ و تجرد روح می­توان به بیان ویژگی­های عالم برزخ پرداخت که از جمله مهم­ترین آن­ها عبارتند از: بدن برزخی، شباهت­ها و تفاوت­های عالم خواب و عالم برزخ، زمان و مکان برزخ، تجسم اعمال در برزخ و جایگاه افراد پاک و ناپاک اشاره کرد بعد از بیان ویژگی­های عالم برزخ می­توان به ماهیت عالم برزخ پرداخت که مهم­ترین آنها عبارتند از: احتضار و خصوصیات آن، سختی­های آستانه­ی ورود به برزخ، سؤال و فشار قبر، ارتباط ارواح با خویشان خود، به تصویر کشید و در پایان تحقیق به اتمام عالم برزخ و ورود به قیامت کبری و هم­چنین نتیجه­گیری یکی از مطالب پرداخت.