سلمان رشدی
امام خمینی ره: «والله اگر جوان بودم و قدرت حرکت داشتم شخصا می رفتم و او [سلمان رشدی] را می کشتم»

 

نوشته های رشدی

سلمان رشدی، با نوشتن مقالات تبلیغاتی در انگلستان، به تأمین مخارج زندگی خود پرداخت وانتقادهای گاه و بی گاه او از «مارگارت تاچر»، نخست وزیر وقت انگلستان و کتاب هایی که چاپ کرده بود، او را به عنوان چهره ای روشن فکر معرفی کرد. رمان گریموس او که در سال ۱۳۵۳ نوشته شده بود، در انگلستان با کم توجهی روبه رو شد، ولی رشدی پس از نوشتن داستان بلند بچه های نیمه شب که برنده بزرگ ترین جایزه ادبی انگلستان شد، در میان نویسندگان انگلستان به خوبی جای خود را باز کرد. او بعدها کتاب های شرم و لبخند یوزپلنگ را هم نوشت وسپس در طی همین سال ها، به فعالیت های دیگری، از جمله فعالیت های سیاسی پرداخت و بدین سان، مخارج زندگی خویش را به خوبی تأمین کرد. وی عضو مؤسسه تولید فیلم بریتانیا، عضو هیأت مشاوران هنرهای معاصر و عضو انجمن سلطنتی ادبی انگلستان بود.( ۱)

 

آیات شیطانی

آخرین اثر رشدی، کتابی است به نام آیات شیطانی که در ۵۴۷ صفحه نگارش یافت و به عنوان کتاب سال ۱۹۸۸ انگلستان شناخته شد. یک یهودی صهیونیست بانی این کتاب بود و مبلغ نیم میلیون پوند به عنوان کمک به نویسنده پرداخت و وی را به نوشتن این کتاب ترغیب کرد. این کتاب، در بردارنده وقیحانه ترین اهانت ها به ساحت مقدس پیامبر اکرم صل الله علیه و آله، خاندان ایشان، صحابه و قرآن است و معتقدات مسلمانان را به مسخره گرفته است. از جمله این که «بلال» را «هیولای سیاه عظیم الجثه» معرفی کرده و از «سلمان فارسی» به عنوان ولگردی یاد می کند که به ریگزارهای عربستان مهاجرت کرده، با فرد تاجرپیشه و درویش مسلکی که ادعای پیامبری دارد، آشنا می شود. این کتاب در لندن وتوسط «موسسه پنگوئن» به چاپ رسید و نویسنده از همان ابتدای نگارش، دارای گارد محافظ بود.( ۲)

 

متن واکنشها در مقابل چاپ کتاب

پس از انتشار کتاب موهن آیات شیطانی در سطح گسترده، همراه با تبلیغات هماهنگ و تشویق های محافل صهونیستی، از گوشه و کنارجهان صدای اعتراض مسلمانان برخاست؛ از سویی هشدارهایی به ناشران داده شد و از سوی دیگر، اقداماتی حقوقی برای محدود کردن نشر و انتشار کتاب و محکومیت رشدی صورت گرفت و نقدهایی نیز بر این کتاب نوشته شد. البته دنیای استکبار، نه تنها به این هشدارها وقعی ننمود، که بر دامنه تبلیغات خود افزود تاجایی که در نشریات اروپایی رشدی، به عنوان شخصیتی انقلابی مطرح شد. مؤسسات گسترده و شبکه های توزیعی در غالب کشورهای اروپایی، آمریکایی و بعضی کشورهای آسیایی، با قراردادهای کلان برای ترجمه و توزیع آن، به تلاش پرداختند و هم زمان با ایجاد حلقه های محافظتی، به حمایت علنی ازاو پرداختند.

در پاکستان، مردم در مقابل مرکز فرهنگی آمریکا در اسلام آباد تجمع کردند که به شهادت پنج تن و مجروح شد یک صد تن انجامید. تظاهرات مسلمانان هند نیز بیست مجروح بر جای گذاشت. نمایندگان جناح های مختلف مجلسِ شورای ملی پاکستان،به نشانه اعتراض به روش و موضع گیری دولت و درگیری پلیس با مردم، جلسه را ترک کردندو دولت پاکستان، تحت فشار شدید مسلمانان غیور آن کشور قرار گرفت.

با شهادت مظلومانه مردم پاکستان، جهان اسلام به یک باره منفجر شد و امام خمینی در یک تصمیم بی سابقه، طی حکمی که همه مسلمانان جهان را مورد خطاب قرار می داد، کتاب و نویسنده را محکوم و حکم اعدام نویسنده و ناشران کتاب را صادر نمود. با این فرمان، امت اسلامیِ تمامی نقاط جهان، به صورت یک پارچه و عظیم، به خروش و حرکت درآمده و با حمایت قاطع از حکم رهبر انقلابیِ خود، نفرت و انزجار خویش را از این دسیسه و توطئه استعماری به نمایش نهادند و خواستار محاکمه رشدی و ممنوعیت چاپ وانتشار و جمع آوری این کتاب شدند.( ۳)

 

 

 

امام خمینی ره: «والله اگر جوان بودم و قدرت حرکت داشتم شخصا می رفتم و او [سلمان رشدی] را می کشتم» - مجله پاسدار اسلام، شماره ۸۸، ۱۳۶۷/۱/۸، ص ۲۹

 

متن پیام امام خمینی ره

انالله و انا الیه راجعون

به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان میرسانم، مولف کتاب "آیات شیطانی" که علیه اسلام و پیامبر و قرآن تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن محکوم به اعدام می باشند. از مسلمانان غیور می خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرئت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود شهید است ان شاءالله. ضمنا اگر کسی دسترسی به مولف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام آن را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته روح الله الموسوی الخمینی.( ۴)

سخن سلمان رشدی بعد از چندسال

دوره های طولانی بود که فکر کردم به آخر خط رسیده ام. .. روزهای اول بسیار وحشت زده بودم، ولی فکر می کردم اگر بنشینم و منتظر باشم که چه موقع گلوله ای به سوی من می آید، دیوانه خواهم شد. .. ( ۵)

 

پی نوشتها:

۱- مجله  گلبرگ،  بهمن ۱۳۸۲، شماره ۴۷

۲- مجله  گلبرگ،  بهمن ۱۳۸۲، شماره ۴۷

۳- مجله  گلبرگ،  بهمن ۱۳۸۲، شماره ۴۷

۴- مجله  حضور،  تابستان ۱۳۷۴، شماره ۱۲ 

۵- مجله  حضور،  زمستان ۱۳۷۰، شماره ۳ 


 

مستندی درباره ارتداد سلمان رشدی و فتوای تارخی امام خمینی ره

 

دسته بندی: