همایش بین‌المللی« نظریة انتظار در اندیشة آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی»
فراخوان مقاله همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله وابسته به پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی به منظور تبیین آموزه های دینی مرتبط با مسئله انتظار برگزار می گردد.

با توجه به تأکید روایات معصومین(علیهم‌السلام) و سخنان علما و اندیشمندان و درهم تنیدگی و تأثیر مقولة انتظار بر زندگی سیاسی و اجتماعی مسلمانان و ضرورت بحث و کاوش علمی درباره آن، نظریه پردازی در زمینه انتظار ظهور امام مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و کارکردهای آن در جامعه و ارتباط آن با غیبت و ظهور منجی موعود و تعامل آن با سایر معارف و مسائل دینی، نیازمند توجه جدی و پژوهش‌های علمی و کاربردی است.

 در این راستا با مطالعه آثار و دیدگاه‌های علما و اندیشمندان در زمینه انتظار و مهدویت، می‌تواند ما را در رسیدن به نظریه منسجم انتظار از دیدگاه شیعه یاری رساند. به همین جهت برگزاری همایش نظریه انتظار برای ترویج گفتمان انتظار  و مهدویت در جامعه ضروری به نظر می‌رسد. با عنایت به توجه ویژه مقام معظم رهبری(دامت برکاته) به مساله انتظار و مهدویت و بیانات و سخنرانی‌های مختلف ایشان در این خصوص لازم است همایش بین‌المللی نظریه انتظار در راستای تبیین آراء و اندیشه معظم له برگزار شود تا کمکی به نقش انتظار و مهدویت در حکومت و جامعه اسلامی ایران و تبیین جایگاه آن در اندیشه و آرای علمای شیعه گردد.

 

• محورهای اصلی همایش: 

۱. مفهوم و چیستی نظریه‌پردازی در حوزه انتظار

۲. مهدویت از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای

۳.مبانی  و ابعاد نظریة انتظار  در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای

۴.  نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای

۵.  ابعاد نظریه انتظار  در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای

۶. مقایسه نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای با نظریات معطوف به آینده

۷. ویژگی‌ها و شاخصه های جامعه منتظر در انديشه حضرت آیت الله خامنه‌ای

۸. وظایف و کارکردهای جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای

۹. راهکارهای تحقق جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای

۱۰. آسیب شناسی انتظار و جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای

۱۱.جامعه موعود و منتظَر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای

 

 

آخرین مهلت ارسال چکیده: ۱۳۹۸/۰۴/۲۵

آخرین مهلت ارسال مقالات: ۱۳۹۸/۰۵/۲۵

زمان برگزارری همایش: ۱۳۹۸/۰۷/۱۰

 

شایان ذکر است، این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به ثبت رسیده  و مجوز ISC را دریافت نموده است، مقالات برگزیده در مجلات علمی پژوهشی و نیز در مجموعه مقالات به چاپ خواهد رسید.