در کمین گل سرخ
در کمین گل سرخ

«در کمین گل سرخ» روایتی از نخستین روزهای حضور شهید سپهبد علی صیاد در ارتش تا شهادتش است.

 
کتاب، شامل پنج بخش است؛
بخش اول با عنوان "از کودکی تا پیروزی انقلاب اسلامی" متشکل از نه فصل
بخش دوم با عنوان "از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ تا انتصاب‌ به فرماندهی‌ نیروی زمینی‌ ارتش‌ جمهوری ‌اسلامی‌ ایران‌ در ۹ مهر ۱۳۶۰" شامل سیزده فصل
بخش سوم با عنوان "دوران‌ فرماندهی‌ نیروی‌ زمینی‌ تا عملیات‌ مرصاد و پایان‌ جنگ" شامل شانزده فصل‌
بخش چهارم با عنوان "دو سال پایانی جنگ" شامل دو فصل
و بخش پنجم با عنوان "سرانجام" از دو فصل تشکیل‌شده است.
 
محتوای کتاب:
نویسنده در این کتاب به‌صورت غیرمنتظره داستان زندگی شهید صیاد شیرازی را از جایی قلم می‌زند که یک سرهنگ حکم بازداشت وی را صادر می‌کند و نمی‌داند چند روز بعد او ضامن جانش می‌شود.
در ادامه محتوای کتاب از پدر شهید صیاد شیرازی که نظامی بوده شروع می‌شود تا به کودکی و نوجوانی و جوانی صیاد شیرازی می‌رسد. و سپس به‌عنوان یک نظامی در آستانه انقلاب، فعالیت‌های انقلابی می‌کند و سرهنگ شعیبی او را به همین جرم به بازداشت می‌فرستد. چند روز بعد که انقلاب به ثمر می‌رسد جوانان انقلابی اصفهان می‌خواهند سرهنگ را اعدام کنند که صیاد شیرازی شفاعتش را می‌کند.
 
در بخش‌های بعدی کتاب به غائله کردستان و پاک‌سازی بانه و مریوان به دست صیاد شیرازی می‌پردازد و سپس رسیدن ایشان به منصب فرماندهی نیروی زمینی ارتش را بازگو می‌کند. در این کتاب نویسنده در خصوص نقش شهید به‌عنوان فرماندهی عملیات‌های بزرگ جنگ، حضور مؤثر در آزادسازی هویزه و خرمشهر، انجام عملیات مرصاد سخن به میان آورده و در پایان به شهادت ایشان اشاره داشته است.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «.. ۱۰سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی که ستوان علی صیادشیرازی افسر گمنامی در لشکر تبریز بود، تیمسار یوسفی فرمانده لشکر در میان جمعی از نظامیان گفته بود: نام این جوان را به خاطر بسپارید. من در ناصیه او آن‌قدر لیاقت می‌بینم که اگر بخت یارش باشد و از شر حاسدان در امان بماند، روزی فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران شود.» پیش‌بینی سرلشکر پیر، ۱۳سال بعد هنگامی تحقق یافت که ایران یکی از حساس‌ترین لحظات تاریخ خود را می‌گذراند...»
 
مؤلف در مقدمه‌ کتاب می نویسد:
«درست فردای شهادت سپهبد صیاد شیرازی، دوست نویسنده‌ام احمد دهقان متنی در اختیارم گذاشت که نوار پیاده شده‌ چندین جلسه‌ مصاحبه با آن شهید بود... تا آن روز من صیاد را هم در میدان جنگ دیده بودم (در عملیات والفجر١) و هم بعد از جنگ (در حوزه‌ هنری در بعضی مناسبت‌ها). وقتی که او شهید شد، من نیز مانند همه‌ مردم ایران غمگین و متأثر شدم. آن روزها من بیش از هر چیز تحت تأثیر منش خاضعانه و رفتار بی‌پیرایه‌ او بودم، اما با خواندن این خاطرات دریافتم بزرگی او بیشتر از آن است که ما می‌دانیم و حق او برگردن استقلال امروز ایران و در سرنوشت جنگ فراتر از آن است که به تعارف در مجامع و محافل گفته می‌شود. او به راستی قهرمانی است ملی و قابل افتخار.»
 
ویژگی های کتاب:
از مهم‌ترین ویژگی این اثر، نوگرایی در شیوه‌ روایت، تلفیق ظریف اطلاعات با بافت داستان و پرداختن به شخصیت‌هایی است که چه در بخش داستان و چه در بخش زندگی‌نامه، به‌خوبی قوام‌یافته‌اند و گویی از متن بیرون می‌آیند و همراه خواننده می‌شوند. نویسنده در این کتاب کوشیده است با استفاده از خاطرات سپهبد صیاد شیرازی و روایت خود، مجموعه‌ای جذاب و اثرگذاری را بیافریند. بطوریکه در لابه‌لای متن کتاب هرکجا که مناسب دیده، وقایع را از زبان خود شهید نقل کرده است.
 
علاوه بر سه کتاب "خاطرات سپهبد شهید صیادشیرازی" ، "ناگفته‌های جنگ" و "یادداشت‌های ویژه شهید صیاد‌شیرازی" نویسنده از منابع مختلفی ازجمله اسناد لشکر ٢٧ محمد رسول‌الله، گفت‌وگوهای نویسنده با دفتر ادبیات و هنر مقاومت و سازمان اسناد انقلاب اسلامی و … برای تألیف این کتاب استفاده کرده و البته در پایان کتاب، منابع و مآخذ نام‌برده شده است.
 
بخشی از متن کتاب:
نزدیک‌ﺗﺮﻛﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺗﻮﻗﻒ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﺗﺎﻛﺘﻴﻜﻲ، ﮔﻔﺖ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺍﻣﻨﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺭﺍﺯﻛﺶ ﺑﺨﻮﺍﺑﻨﺪ ﻭ ﻛﺴـﻲ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺗﻴﺮﺍﻧﺪﺍﺯﻱ ﻧﻜﻨﺪ. ﺁﻥ‌ﮔﺎﻩ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﭘﻞ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺍﻓﺘﺎﺩ. ﭼﻨﺪ ﻗﺪﻣﻲ بیشﺗﺮ ﻧﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﭘﺎﻫﺎﻱ ﻫﻤﺮﺍﻫﺶ ﺷﻞ ﺷﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: «ﻣﻦ ﺩﻳﮕﺮ ﺟﻠﻮﺗﺮ ﻧﻤﻲﺁﻳﻢ .»
ـ ﭼﺮﺍ؟
ـ ﺍﻳﻦﻫﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻳﺴﺖ ﻣﻲﺯﻧﻨﺪ!
ﭼﺎﺭﻩﺍﻱ ﻧﺒﻮﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﺮ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻤﺎﺱ ﻣﻲﮔﺮﻓﺖ.
 
درباره نویسنده:
کارشناس امور تربیتی، مدیر کارگاه مفاخر ملی‌مذهبی حوزه هنری، مدیر دفتر تاریخ و ادبیات انقلاب اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و عضو شورای سیاست‌گذاری پژوهشگاه ادب و هنر بخشی از سوابق و کارنامه محسن مؤمنی شریف است. او در سال ۱۳۴۶ در بیجار متولد شده و دارای تحصیلات حوزوی است. مؤمنی را بیشتر به عنوان نویسنده می‌شناسند و در حال حاضر به عنوان رئیس حوزه‌هنری مشغول به کار است.
 
لازم به ذکر است که رهبر انقلاب بر کتاب «در کمین گل سرخ» تقریظ  داشته اند.
متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب بدین شرح است:
«این نمونه‌ی جالب و بیسابقه‌ئی است از گزارش جنگ در ضمن داستان شیرین زندگی یکی از شخصیتهای آن. آن را یکسره مطالعه کردم (تا ۸۴/۶/۷) زیبا و هنرمندانه نوشته شده است. با بسیاری از حوادث آن کاملاً آشنایم. البته بسیاری دیگر از حوادث آن دوران و نیز مطالب بسیاری از آنچه مربوط به این شهید عزیز است ناگفته مانده است. و این طبیعی است.
البته برجستگیهای شخصیت شهید صیاد شیرازی را در نوشته و کتاب به درستی نمیتوان نشان داد او حقاً نمونه‌ئی از یک ارتشی مومن و شجاع و فداکار بود. رحمت خدا بر او.»
همچنین در هشتمین جشنواره‌ انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، ویژه‌ بررسی آثار منتشره در سال‌های ١٣٨٢- ١٣٨١ ، در بخش جنگ و زندگی‌نامه‌ شهید، مقام اول را کسب کرده است.
 
انتشار کتاب:
کتاب "در کمین گل سرخ" متشکل از ۳۶۷ صفحه و توسط انتشارات سوره مهر منتشرشده است، و تا کنون به چاپ بیست و دوک خود رسیده است.
همچنین این کتاب به‌صورت فایل صوتی نیز ارائه گردیده که مدت‌زمان این فایل ۱۲ ساعت و ۲۴ دقیقه است.

 
 
 
 
 
 
 
دسته بندی: