علی اکبر(ع)؛ الگوی جوانان
علی اکبر(ع)؛ الگوی جوانان

دوران کوتاه زندگی حضرت علی اکبر (ع) در متن حوادث بالایی سپری گردید و ایشان دوره قیام و زندگانی جدشان حضرت علی علیه السلام و مواجهه ایشان با فتنه ضددینی بنی امیه، جریانات سیاسی و حوادثی که عموی بزرگوارش امام حسن علیه السلام و دوران امامت امام حسین علیه السلام که وی به عنوان وزیر و بازوی پدر انجام وظیفه می نمود، را درک کرده اند.

 

کتاب «علی اکبر(ع)؛ الگوی جوانان»، یازدهمین کتاب از مجموعه کتاب های« آشنایی با اسوه ها» است که به معرفی چهره های برجسته تاریخ صدر اسلام جهت معرفی الگوهای کمال، پرداخته است.

 

استاد جواد محدثی در این اثر سعی بر آن داشته تا جوانان را با چهره با صلابت و ایمانِ حضرت علی اکبر آشنا سازد و نقش آن حضرت را در کربلا به تصویر کشیده، جلوه های رشادت و فداکاری او را در راه حق و جهاد و شهادت در راه دین خدا، به عنوان الگویی برای جوانان ارائه نماید.

بر اساس مطالب کتاب، انسان در هر سن و سال، از «الگو»ها اثر می پذیرد و در پی قهرمانانی است که به آنان عشق بورزد و راه آنان را بپیماید و از روش و خصلت ها و صفات آنان الگوبرداری کند.   

 

حس قهرمان گرایی و الگویابی در جوانان بیشتر است. جوان، جذب کسانی می شود که در علم، قدرت، هنر، ورزش، فداکاری، جمال، ایثار، کار و تلاش و ... برتر باشند و بتوانند حس قهرمان گرایی او را ارضا کنند. اگر جوان چنین الگوهایی را بشناسد و بیابد، دل به او می بندد و اگر نیابد، در خیال و فکر و آرمان های خویش آنان را می سازد و می پردازد و اگر چنین الگوهایی را در میان خودی ها نیابد، رو به دیگران و بیگانگان می کند و اگر در مسلمانان و موحدان نشناسد، از غیر مسلمانان می جوید.

 

به عقیده نویسنده، «هرچه این الگوها و قهرمان ها، متعالی تر، کامل تر، آسمانی تر و خدایی تر باشند، جوانان را در مسیر هدایت و پاکی و ایمان و تعالی قرار می دهند و اگر خدای ناکرده، الگوهای منفی و بدلی به تور جوانان بخورد، یا جوانان در تور و دام و تله الگوهای آنان قرار گیرند، راه آنان را طی می کنند و به آن سمت و سو گرایش می یابند. حال که چنین است، شناختن و شناساندن الگوهای شایسته به نسل جوان یک تکلیف و رسالت مهم تربیتی است.»

 

طرح شجاعت ها، فضیلت ها، کرامت و بزرگواری، جهاد و حماسه، گذشت و صبر، عشق به خدا و اطاعت از امام و جلوه های ویژه ای که در شخصیت اوست، او را همچون آینه ای تمام قد از همه خوبی ها و کمالات ساخته است.

 

در این اثر، با چهره با صلابت و ایمان حضرت علی اکبر(ع) آشنا می شویم که صحنه کربلا جلوه گاه رشادت و فداکاری او در راه حق و جهاد و شهادت در راه دین خدا بود و از آن شهید رشید، اسوه ای برای همه جوانان مسلمان به وجود آورد.

 

جوان و الگو، فرزند یقین، دودمان پاک، فضایل و مکارم، در کنار پدر، در شب عاشورا، عاشورا؛ روز حماسه، شهادت، مدفن و مزار، از زبان شاعران، عناوین سرفصل های کتاب حاضر را تشکیل می دهند.

 

برخی منابع مورد استناد نویسنده در تدوین اثر:

کتاب های کامل الزیارات، اعیان الشیعه، موسوعة کلمات الامام الحسین(ع)، تاریخ طبری، گنجینةالاسرار، مفاتیح الجنان، بحارالانوار، مجموعه شب شعر عاشورا، ارشاد مفید و علی الاکبر(ع) و ... .

 

موسسه بوستان کتاب این اثر را در سال ۹۲، در قطع پالتویی و در ۶۰ صفحه به چاپ چهارم رسانده است.


منبع: bustaneketab.com( با تلخیص و اضافات)

 

 

 

 

 

 

دسته بندی: