مستند قرارداد ۱۹ ژوئن
قرارداد ۱۹ ژوئن

«قرارداد ۱۹ ژوئن» مستندی ۵۰ دقیقه‌ای با روایتی از مذاکرات ایران و آمریکا در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکاست.

کارگردان: ایمان گودرزی- تهیه کننده: ایمان گودرزی- نویسنده: علی شعبانی- تدوین: سید احمد میرمحمدی- تهیه شده: مدرسه سینمایی عمار- با حضور: دکتر رجبی دوانی،دکتر صادق زیبا کلام،دکتر ابراهیم یزدی و ..

 

«قرارداد ۱۹ژوئن» روایتی از یک تطابق تاریخی از مذاکره ایران-آمریکا است. دانشجویان ایرانی در پی تسخیر سفارت آمریکا تعدادی از دیپلمات‌های این کشور را گروگان گرفتند. ماجرای مبادله این گروگان‌ها در دولت ایران تبدیل به جریان یک مذاکره طولانی مدت می‌شود. بهزاد نبوی از طرف دولت شهید رجایی سرپرست مذاکرات می‌شود. مذاکره‌ای که هنوز هم نتایج آن تمام نشده و در دادگاه بین‌المللی لاهه در جریان است.

 

«قرارداد ۱۹ژوئن» چیزی است که در تاریخ سیاسی ایران با نام بیانیه‌ الجزایر شناخته می‌شود. اتفاقات عجیبی در جریان این مذاکرات رخ داده است که آن را بسیار بسیار شبیه به مذاکرات برجام کرده است. سیاست‌ها، حمایت‌ها، تبریک‌ها به رهبری و ... همگی شبیه برجام  است. حتی وقتی معلوم می‌شود که مذاکرات شکست خورده است، همه حرف‌ها با کلیدواژه «نظارت امام»، «هدایت امام» و «رهبری امام» مطرح می‌شود.

 

بیننده مستند وقایع سال ۱۳۶۰ را تماشا می‌کند اما در عین حال، همه اتفاقات امروز را بخاطر می‌آورد.

 

این مستند با روایت چهره‌هایی چون حسین شیخ الاسلام،فروز رجایی‌فر، محسن روح‌الامین، صادق زیباکلام، ابراهیم یزدی، جواد منصوری و محمود کاشانی ساخته شده است. بهزاد نبوی به عنوان سرپرست تیم مذاکره کننده غایب اصلی مستند است. هرچند کارگردان با ظرایف و سختی‌هایی سراغ او رفته و با نبوی گفت‌وگو کرده است اما بهزاد نبوی پس از چند روز با گودرزی تماس می‌گیرد و می‌گوید که اگر از فیلم‌ها در مستندش استفاده کند، از او شکایت خواهد کرد.

«قرارداد ۱۹ ژوئن» روزهای تلخی را برای مردم یادآوری می‌کند؛ روزهایی که هزینه‌های بسیاری شد اما عبرتی برای آینده کشور و مذاکره با آمریکا نشد.

 

درباره کارگردان

ایمان گودرزی، کارگردان و مستندساز کشورمان از سال ۸۳ کار مستندسازی را آغاز کرده است و در حال حاضردر رشته‌ فیلم‌ سازی مشغول تحصیل است. مستندهای «بهمن ۶۰»، «سال‌ های خاکستری»، «فردای دیروز»، «بر مدار تباهی»، «رویای سیاه» و «عطش ثانیه‌ ها» برخی از آثار مستند این فیلمساز هستند.

ایمان گودرزی مستندساز جوان کشورمان درباره بازخوانی مجدد این قرارداد می گوید:

« وقتی رهبر انقلاب صراحتاً صحبت از بدعهدی آمریکا در مذاکره مستقیم می‌کنند چه ایرادی دارد یکی از این بدعهدی‌ها به‌صورت مستند برای مخاطبان روایت شود؟»


منابع:

ammaryar.ir

tasnimnews.com

mehrnews.com

 

 

 

دسته بندی: