انیمیشن فیل شاه
فیل شاه

فیلشاه انیمیشن سینمایی ایرانی به کارگردانی هادی محمدیان، تهیه کنندگی حامد جعفری و محصول گروه هنر پویاست. این انیمیشن محصول جدید گروه هنر پویا پس از انیمیشن پرطرفدار شاهزاده روم است که با سرمایه گذاری گروه هنر پویا به عنوان یک کمپانی کاملا خصوصی، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر تولید شده است.

این انیمیشن ۹۰ دقیقه‌ای حاوی یک قصه قدسی است و در ادامه شاهزاده روم است؛ قصه اصحاب الفیل، که کدهای فانتزی به خود گرفته است و جهانی متحد یا نیمه متحدِ حیوانات را نشان می‌دهد، چیزی شبیه کتاب قلعه حیوانات پویانمایی، این خاصیت را دارد که تمام اجزای فرم و محتوایش، قابل خوانش و بررسی است؛ مخصوصاً به‌ واسطه ایده‌های قدسی، سازوکار تمدنی و آخرالزمانی هم پیدا می‌کنند.

«شاه فیل» مانند بسیاری از کاراکترهای مشابه در انیمیشن‌های هالیوودی این ژانر، پسر دست و پا چلفتی و خرابکار رئیس قبیله است که برای تصاحب جایگاه پدر راه درازی را باید بپیماید. او در رقابت با همتایان خود در همه زمینه‌ها عقب‌تر است جز این که قلب رئوف و مهربانی دارد. شاه فیل در سفری سخت درگیر حوادثی می‌شود که شخصیت او را دست‌خوش تغییر می‌کند و در نهایت به نقطه‌ای می‌رسد که باید انتخابی سرنوشت‌ساز انجام دهد. این ساختار قصه دست سازندگان را برای القای مفاهیم تربیتی مناسب کودکان و نوجوانان باز می گذارد.

«فیلشاه» انیمیشنی پرکاراکتر است که در تولید آن تیمی ۲۲۰ نفره مشارکت داشته‌اند. این فیلم ۲۵۵۰ پلان دارد که سه برابر استانداردهای ایران و دو برابر استانداردهای دنیا است. داشته‌اند. بیش از ۵۰ انیماتور در این گروه مسئولیت متحرک سازی انیمیشن «فیلشاه» را بر عهده داشته‌اند.

 برای تولید «فیلشاه» بیش از ۲۰ نرم‌افزار گرافیکی مورد استفاده قرار گرفته‌است، علاوه بر آن بخش قابل توجهی از پایپ لاین تولید انیمیشن در گروه «هنر پویا» توسط برنامه نویسان ایرانی بومی شده‌است که کمک بسزایی در کاهش زمان و هزینه تولید انیمیشن‌های سینمایی این کمپانی کرده‌است.

نکته‌ای که فیلشاه را از انیمیشن‌های خارجی مشابه خود متمایز می‌سازد، پیام محوری آن است. غالب آثار برجسته‌ای که در آن‎ها شخصیتی معصوم در گذر از حوادثِ یک سفر به کمال می‌رسد، درونمایه ای مبتنی بر اتکا به خود و اعتماد به نفس دارند. فردیتی که اغلب با اموری موهوم و گاه با عرفان هایی مجعول همراه است. اما فیلشاه سعی کرده تلاش فردیِ متکی بر اعتماد به هدفمندی و نظم جهان را بسیار فراتر از «اثر پروانه» نشان دهد و در قالبی هر چند ناصحانه و کلیشه ای حکمت الهی را در پس رخدادهای زندگی جا بیندازد. امری که شاید از سایر ویژگی های برجسته ی فیلشاه نظیر طراحی کاراکتر، توجه به جزئیات صحنه و رنگ بندی جذاب بسیار مهم تر و برجسته تر باشد. فیلشاه در مجموع انتخابی امن و مناسب برای سینما رفتن خانواده هاست.

فیلشاه که در جشنواره سی و ششم فیلم فجر به عنوان تنها فیلم انیمیشن جشنواره خودنمایی می‌کرد، چندی است در کشورهای عربی از جمله لبنان، سوریه، عراق، اردن و ... روی آورده است.

عوامل انیمیشن سینمایی «فیلشاه» عبارتند از :

 کارگردان: هادی محمدیان، تهیه کننده: حامد جعفری، نویسندگان: محمدباقر مفیدی کیا، محمدعلی رمضان پور، هادی محمدیان، جانشین تهیه: محمدجواد جنتی، دستیار تهیه و مدیر ارشد بازاریابی و فروش: هادی اسماعیلی، مدیر تولید: مهدی پاکدل، تدوین: حسن ایوبی، مدیر دوبلاژ: سعید شیخ زاده، موسیقی و تنظیم: ستار اورکی، صداگذاری و میکس: حسین مهدوی، مدیر روابط عمومی: هادی فیروزمندی، مدیر رسانه‌های مجازی: وحید محرابیان، تهیه شده در گروه هنرپویا.

درباره کارگردان

هادی محمدیان

کارگردان و نویسنده‌ی انیمیشن است. اولین کار هادی محمدیان، یک کار فانتزی تبلیغاتی (۱۳۸۳) و سرآغاز ورود جدی‌اش به عرصه‌ی انیمیشن کار «پرواز تا بی‌نهایت» است. هادی محمدیان، مقام اول دومین دوره‌ی جشنواره‌ی عمار و مقام دوم در جشنواره‌ی ایران هزار و چهارصد و چهار برای انیمیشن «پرواز تا بینهایت»، مقام چهارم جشنواره‌ی مردمی عمار برای انیمیشن «آی‌کیو پانصد و هفتاد» و لوح تقدیر ویژه‌ از سی و سومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر، تقدیر ویژه‌ی نهمین دوره‌ی جشنواره‌ی رویش و تقدیر ویژه‌ی چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی برای انیمیشن «شاهزاده‌ی روم»، را در کارنامه دارد.

دره زنجفیل، مجموعه هفت سنگ، ۹ و ۲۰ در بوشهر از دیگر آثار این انیمیشن ساز جوان و انقلابی کشورمان است.

تخصیلات وی: رشته گرافیک در دانشگاه هنر- اقتصاد و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)

 

 

 

 

 

 

دسته بندی: