عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

مدیریت افکار فردی از منظر اسلام

 

۱۳۹۷

 

صغرا سلطانی نسب

دکتر زهره صائمی

طوبی شاکری

تفکر، تعقل، مدیریت افکار، افکار فردی، پرورش فکر.

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

دين اسلام در آيات و روايات بسياري انسان را به تفكر و تعقل دعوت نموده و منابع، موانع و نتايج تفكر صحيح را بیان كرده است. زیرا عوامل بسياري در نحوه تفكر انسان اثرگذارند و موجب سعادت يا هلاكت او مي‌شوند بطوريكه با كنترلِ افكارِ انسانها می‌توان نحوه رفتار، احساسات، عملكرد و نهايتاً نحوه زندگي آنان را تعيين كرد. با استفاده از این امکانات، هر فرد قادر خواهد بود با كنترلِ افكارِ خویش و هدایت آنها در مسیر درست، احساسات و اعمال خود را اصلاح نموده و به هدف شایسته انسانی مدنظر اسلام، یعنی تخلق به صفات الهی و قرب الی الله برسد و این چیزی نیست جز همان مدیریت افکار فردی.

اصلاح اخلاق و رفتار از طريق مديريت افكار فردی و دستيابي به زندگي سعادتمندانه هدفی است که در این نوشتار به دنبال آن بوده‌ایم.

اين تحقيق به روش توصيفي و جمع آوري اطلاعات كتابخانه‌اي بر اساس اسناد و مدارك علمي تدوین شده است. حاصل بررسی در منابع و اطلاعات گردآوری شده در حد توان، حاکی از آن می‌باشد که اسلام عزیز، با بيان منابع، موانع و روشهاي پرورش تفكر؛ نحوه مديريت افكار فردي را ارائه داده است. این تحقیق فتح بابی خواهد بود برای توجه و تعمق در تفکر و اصلاح افکار و ممانعت از انحرافات فکری و راهنمای جدیدی در زمینه تفکر در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد  تا هر فرد با مدیریت افکار و در نهایت با تغییر نحوه تفکر، بتواند نوع زیستن خود را تغییر داده و اصلاح نماید.