عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

سیر تحولات تاریخی و عقیدتی

 زیدیه یمن

۱۳۹۲

 

زهره صائمی

 

سید علی موسوی نژاد

طوبی شاکری

زید بن علی، علویان طبرستان، ادریسیان، زیدیان یمن، امامان زیدیه، خاندان حمید الدین، انقلاب ۱۹۴۸م، انقلاب ۱۹۶۲م، زیدیه سلفی، نهضت الحوثی.

 

چکیده:  زیدیه به عنوان یک فرقه شیعی که تا عصر حاضرحضوری فعال و جدی در کشور یمن دارد، در طول یازده قرن از اواخر قرن سوم تا اواخر قرن چهاردهم در عرصه اجتماعی و حاکمیت سیاسی یمن حضوری مؤثر داشته است.  در این تحقیق برای رسیدن به نمایی کلی از چگونگی شکل­گیری نظام اجتماعی زیدیه، ابتدا به بررسی تاریخچه مذهب زیدیه، حکومتهای زیدیه در طبرستان، شمال آفریقا و به صورت مشخص تاریخ حضور این مذهب در یمن توجه شده و در ادامه اندیشمندان تاثیر گذار در کلام و فقه زیدیه معرفی گردیده است. سپس به وضعیت و عملکرد آخرین سلسه از امامان زیدی و حوادث حدود نیم قرن حاکمیت خانواده حمیدالدین و برکناری آنان مطرح می گردد. سرانجام مروری داریم بر وضعیت زیدیان، دشواریها و عملکرد آنان پس از سقوط خاندان حمید الدین در نیم قرن اخیر که مصادف با برپایی نظام جمهوری در کشور یمن شد.

زمانی قدرت مدیریت سیاسی ـ اجتماعی یمن را دارا بودند، به علت ضعف در ساختارهای مدیریتی در قرن اخیر از صحنه اجتماعی ـ سیاسی یمن کنار گذاشته شدند. اما پس از آزادی احزاب در یمن و تحولات اخیر، جان تازه ای در کالبدشان دمیده شد.اوج این تحولات را می­توان در فعالیت­های گروه زیدی مذهب الحوثی با دولت یمن دانست. با توجه به خیزش جدید زیدیه که از حمایت مردمی هم برخوردار شده، این امید می­رود در صورتی که راهکارهای متناسب با نیاز امروز مبتنی بر عقائد زیدیه ارائه گردد، این مذهب بتواند برای بار دیگر حضور مؤثری در جامعه یمن داشته باشد.