جستجوی ساده

آیا تا به حال به نسبت جستجوی یک موضوع در اینترنت و جستجوی یک گمشده کوچک در اتاق، فکر کرده اید؟ بدون شک شباهت های زیادی را می توان یافت که بی ارتباط با یکدیگر نیستند، و شاید هم تا به حال برای یک بار در زندگی مان «جستجوی یک گمشده کوچک در اتاق» را تجربه کرده باشیم. آیا موفّق به پیدا کردن آن شده ایم؟ آیا به سادگی آن را به دست آورده ایم و یا نه، با زحمات فراوانی آن را یافته ایم؟ حال، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که در این گونه مواقع چه روشی را باید در پیش گرفت؟ و چگونه باید جستجو کرد؟

 

در این مقاله سعی ما بر این است که راه و روش دسترسی آسان به اطلاعات صحیح، معتبر و جامعِ موجود در اینترنت را درباره اهل بیت علیهم السلام ـ به ویژه درباره امام حسن عسکری علیه السلام ـ با تأکید بر صرفه جوئی در وقت، به خوانندگان محترم عرضه کنیم.

 

مرحله اوّل: موضوع جستجو

راستی گمشده ما چیست؟ به دنبال چه هستیم؟ این ها سؤال هایی هستند که در اولین مرحله جستجو باید پاسخگو باشیم. موضوع ما باید کاملاً مشخّص و جزئی باشد. مثلاً می خواهیم درباره امام حسن عسکری علیه السلام مطالبی را از سایت های اینترنتی بازیابی کنیم. در این زمینه ما باید موضوع مان را کاملاً مشخص و جزئی تعیین کنیم؛ که آیا در تمامی ابعاد زندگانی این حضرت تحقیق می کنیم یا این که در مقاطع خاصّی از زندگانی ایشان و یا در آثار و احادیث نقل شده از این معصوم علیه السلام ؟

 

در این مقاله به جنبه های گوناگون تحقیق و پژوهش درباره امام حسن عسکری علیه السلام پاسخ خواهیم داد.

 

مرحله دوم: انتخاب ابزار جستجو

اغلب کاوشگران اینترنتی از دو ابزار مهم، موتورهای جستجو و فهرست های موضوعی، در جستجوهای اینترنتی روزمره شان استفاده می کنند که ما هم برای جستجو درباره زندگانی امام حسن عسکری علیه السلام از این دو ابزار بهره خواهیم گرفت. البته لازم به ذکر است که در پایان به ابزارهای جستجوی دیگر هم اشاره خواهیم نمود.

 

مرحله سوم: روش جستجو و

دسترسی به اطلاعات مورد نیاز

موتور جستجوی Altavista یکی از معروف ترین، محبوب ترین و قدرتمندترین ابزار جستجو در صفحات اینترنتی وب به شمار می آید و در مقایسه با فهرست راهنما از پایگاه داده های بیشتری برخوردار است. البته موتور جستجوی Altavista خود، امکانات جستجوی متعدّدی دارد که سعی ما بر این است در این مقاله روش استفاده بهتر از جستجوی ساده جهت دسترسی به اطلاعات لازم و مورد نیازمان درباره امام حسن عسکری علیه السلام را مورد بررسی قرار دهیم.

 

۱. جستجوی اسنادی که امام حسن عسکری علیه السلام در آنها موجود است.

امام حسن عسکری علیه السلام اسمی خاص است و از چندین واژه تشکیل شده است. بدین منظور با قراردادن واژه ها در داخل دو کوتیشن، می توان واژه ها را دقیقاً به همان شکلِ درج شده در کادر جستجو بازیابی کرد که البته حاوی Index بسیار طولانی خواهد بود که به روش هایی باید آن را محدود نمود.«Imam hasan askari»

 

۲. جستجوی جامع عبارت امام حسن عسکری علیه السلام .

برای اینکه بتوانیم تمامی صفحاتی را که دارای عبارت امام حسن عسکری علیه السلام می باشند، بازیابی کنیم، باید اشکال مختلف املائی آن را با استفاده از عملگر OR در کادر جستجو وارد کنیم.

 

«OR»Emam hasan askari

«OR.‎.‎.‎»Imam hasan askari

 

با این عبارت، در کادر جستجو اسنادی را بازیابی خواهیم کرد که صورت های مختلف املائی و یا واژه های مرتبط با امام حسن عسکری علیه السلام را در برداشته باشد.

 

۳. جستجوی فرازهایی خاص از زندگانی امام حسن عسکری علیه السلام .

در واقع می خواهیم جستجوی عبارت امام حسن عسکری علیه السلام را به موضوع خاصّی محدود کنیم. بدین منظور همواره باید علامت + را ابتدای دو کلمه یا عبارتی که می خواهیم And کنیم، بیاوریم که در این صورت صفحاتی بازیابی خواهد شد که حاوی این دو عبارت باشند:

 

«+»Amam hasan askari

+...«martyr»

 

البته با استفاده از عملگر NEAR نیز می توان نتایج مطلوبی کسب کرد؛ به این معنا که فاصله واژگان جستجو در اسناد بازیابی شده، حدّاکثر از ده کلمه بیشتر نباشد. برای استفاده از عملگر NEAR را میان دو کلمه کلیدی یا عبارت درج می کنیم. توجّه نسبت به این مطلب لازم است که NEARفقط مشخّص می کند که کلمات قبل و بعد آن باید در فاصله نزدیک به یکدیگر قرار داشته باشند. اما مشخّص نمی کند که ترتیب کلمات نیز رعایت شده باشد.

 

«NEAR» Imam hasan askari

«martyr»

 

۴. جستجوی اسنادی که عنوان آنها امام حسن عسکری علیه السلام می باشد.

بدین منظور عبارت مورد نظر را به شکل زیر در کادر جستجو وارد می کنیم:

 

«Imam hasan askari»Title:

 

تا اینکه تنها اسنادی به عنوان نتیجه در Index قرار بگیرد که دارای عنوان: «Imam hasan askari» می باشد.

 

۵. جستجوی عبارت امام حسن عسکری علیه السلام در یک سایت معیّن.

حال می خواهیم عبارت امام حسن عسکری علیه السلام را در یک حوزه معیّنی که متعلّق به «جوامع شیعه» می باشد، جستجو کنیم.

 

«Imam hasan askari»Title:

domain: salamiran.‎ org

 

با این عبارت، صفحاتی را بازیابی خواهیم کرد که اوّلاً عنوان سندمان «Imam hasan askari» باشد و ثانیاً در حوزه salamiran. org قرار گرفته باشد.

 

۶. جستجوی آدرس های اینترنتی مرتبط با امام حسن عسکری علیه السلام .

گاهی اوقات برآنیم که جستجو را از طریق آدرس هایی که عبارت «Imam hasan askari» در آنها قید شده است، پی گیری کنیم تا اینکه بتوانیم سایتهای معتبری را که درباره امام حسن عسکری علیه السلام تحقیق کرده اند، مشخّص کنیم.

 

«Imam hasan askari»Url:

 

۷. جستجوهای ترکیبی.

برای فراخوانی اسنادی که هم عنوان آنها و هم آدرس آنها حاوی عبارت «Imam hasan askari» می باشند:

 

«Imam hasan askari»+ Title:

«Imam hasan askari»+ Url:

 

برای بازیابی اسنادی که اشکال مختلف املائی عبارت امام حسن عسکری علیه السلام و شهادت در آنها قید شده است، به روش زیر عمل می کنیم:

 

«Emam hasan askari»

«Imam hasan askari»OR

hazrat _ e _ Imam » OR

OR.‎.‎.‎) And«hasan askari

«martyr»

 

۸. جستجوی عبارت امام حسن عسکری علیه السلام در منابع شیعی اینترنتی به زبان فارسی و عربی.

جهت راحتی و سادگی دست یابی به اطلاعات ازسایت Shiasearchبه نشانی:

 

WWW.‎ Shiasearch.‎ netاستفاده می کنیم که امکان جستجو در بیش از ۱۱۷ سایت شیعی را برای کاوشگران اینترنتی فراهم می سازد.


منبع: مجله  فرهنگ كوثر  زمستان ۱۳۸۲، شماره ۶۰

دسته بندی: