وبینار علمی تخصصی بین المللی"نقش و تاثیر زنان فرهیخته مسلمان در ارتقاء اندیشه دینی با محوریت شخصیت علمی حضرت معصومه(سلام الله علیها)

وبینار علمی تخصصی بین المللی "نقش و تاثیر زنان فرهیخته مسلمان در ارتقاء اندیشه دینی با محوریت شخصیت علمی حضرت معصومه (سلام الله علیها)"روز چهارشنبه مورخ ۱۹ اردیبهشت ماه در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) برگزار گردید.
این وبینار به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) و مدعوینی از کشورهای عراق، لبنان و سوریه تشکیل شد‌.
آغاز وبینار با عرض خیر مقدم دبیر وبینار خانم دکتر سلیمانی و تبیین موضوع همراه بود.
مهمترین محورهای مورد بحث در این وبینار به شرح ذیل می باشد:
-در ابتدا مدیر محترم حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) سرکارخانم دکتر منصوری در زمینه  نقش زنان در جامعـه اسلامی بیان داشتند که نقش زنان در پیشرفت های سیاسی و اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب بسیار گسترده است؛  چرا که در نظام پهلوی به جای ارتقاء جایگاه زن او را به ابتذال و انحطاط کشاندند؛ اما با انقلاب اسلامی زمینه های مختلف سیاسی و اجتماعی بر روی زنان گشوده شد و در زمینه های مختلف با الگوگیری از خانم فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به فعالیت پرداختند. همچنین زنان ایرانی وامدار تربیت علمی حضرت معصومه (سلام الله علیها) بودند که ایشان بسیاری از علوم، فضایل و مناقب خود را از پدر خود امام موسی کاظم(علیه السلام) و برادر بزرگوارشان امام رضا (علیه السلام) گرفتند و به مقامات والای علمی رسیدند.
-سرکارخانم دکتر حنان عیسی جاسم القاسمی استاد دانشگاه علوم تربیتی تکریت در عراق بیان داشتند در زمینه ی تعلیم و تربیت خداوند متعال در آیات قرآن توصیه های فراوانی پیرامون تفکر و تامل داشته و در روایات نیز به آن اشاره گردیده است.
حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) دارای نقش اجتماعی مهمی بودند و این نقش در حضرت معصومه (سلام الله علیها) نیز در زمینه علمی و اجتماعی مشهود است. 
-حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محسن عرفاتی اشاره داشتند؛ موضوع اثرگذاری بانوان فرهیخته، موضوعی پر درآمد است که میتوان کلیدواژه‌ های مهم آن را از کتاب توسعه و مبانی غرب نوشته شهید آوینی برداشت کرد.
معاون علمی و فرهنگی آستان حرم حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) فرمودند؛ علامه طباطبایی (رحمه الله علیه) تاکید داشتند تا زن به جایگاه حقیقی خود ‌نرسد بشریت روی سعادت را نمی‌بیند.
در این میان حضرت معصومه (سلام الله علیها) به آن جایگاه حقیقی رسیده بودند چنانکه در زیارت نامه ایشان برخی از فضایل مانند طاهره، حمیده، رشیده، برّه، نفیسه، تقیه، نقیه، راضیه، مرضیه و...نیز آمده است.
کلام حضرت‌ فاطمه و حضرت معصومه (سلام الله علیهما) برطبق مباحث اصولی و فقهی حجیت داشته و ایشان مقام نائبه الامام رادارند و در زمره ی کسانی هستند که تجلی صفات الهی بوده و از این نظر تفاوتی میان زن و مرد نیست.
-سرکارخانم فاطمة ابراهيم پژوهشگر مسائل دینی و فعال اجتماعی از کشور لبنان  نیز  ضمن بیان جایگاه زن در اسلام به تبیین آن  در خانواده و جامعه پرداختند.
از نظر ایشان اگر امروزه هجوم غرب بر خانواده های مسلمان وجود نداشت، همه زنان کشورهای اسلامی طبق قوانین اسلام رفتار میکردند.
امروزه حقوق زنان دربسیاری از جوامع غیر اسلامی نادیده گرفته شده و ظلم بزرگی در حق آنان صورت می‌گیرد.
اما در جوامع اسلامی فعالیت زنان با الگوگیری از زنان برجسته مانند حضرت فاطمه زهرا و حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیهما) بانشاط اجتماعی و سالم در زمینه های مختلف صورت می‌گیرد.

دسته بندی: