عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسی علل وعوامل وسواس

 

۱۳۸۷

 

مرضیه حمامیان

آقای تقدیری

طوبی شاکری

وسواس ، وسوسه ، وسواسی ، الوسواس ، خنّاس

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

    وسواس یک بیماری یا بهتر بگوییم یک اختلال روانی است که کم و بیش در همه افراد بشر نمونه هایی از آن را می توان مشاهده کرد .

   وسواس ها دو دسته اند : یا فکری اند و یا فکری – عملی اند . اختلالات وسواسی با یک سری افکار وسواسی در هاله ای از ترس و اضطراب نمود می کند .ساده ترین علائم وسواس همان تصویرها و افکاری است که علی رغم میل شخصی فرد ، به ذهن او خطور می کند .

     افراد وسواسی بسیار پایبند به اصل و مقررات ، نظم و ترتیب و نظافت هستند . معمولاً از اعتماد به نفس کمی برخوردارندو به دیگران نیزاعتماد نمی کنند.بسیار دقیق و نکته سنج، انعطاف ناپذیرو حساسند .

    بیشترین علل ایجاد وسواس ، مربوط به ترس و اضطراب غیرمنطقی فرد است که یا ارثی است و یا اکتسابی و یا ترکیبی از هردوست . شیوه تربیت والدین ، منع های شدید و تشویش و نا امنی موجود در خانواده ها ، از جمله دلایل ایجاد وسواس اند .

     برای درمان وسواس ، باید علت اصلی بیماری مشخص گردد تا راه درمان نیز متناسب با آن انتخاب شود . در شیوه درمان روانشناختی ، مهم ترین چیز قبول کردن بیماری از طرف خود بیمار است . تغییر محیط و یا دور شدن از مکان ها و افرادی که سبب تشدید بیماری اند ، بسیار تأثیر گذار است . رفتار درمانی نیز از طریق درمان عملی و آموزش هایی که مانع از انجام اعمال وسواسی می گردد ، در بهبود این بیماری سهم بسزایی دارد .

   اما آنچه این تحقیق به آن اذعان دارد ، درمان مذهبی و یاری جستن از قدرت بی انتهای حق تعال و توکل کردن بر اوست ، چرا که وسواس به معنای هجوم افکار مزاحمی است که از جمله همزات شیطان می باشد .