عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

اشتغال زنان و پيامدهاي آن در خانواده

۱۳۹۰

 

فاطمه بختیاری

 

خدیجه بوترابی

طوبی شاکری

اشتغال زن، خانواده، همسر، فرزندان

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

در جامعه اسلامی اشتغال یکی از حقوق اجتماعی زنان به شمار می آید وآنان با انتخاب شغل مناسب با ظرفیت های خود، آزادند علاوه بر بهره مندی از مزایای حاصل ازتلاش خود، در سازندگی اجتماع نیز سهیم باشند.

    اما نکتة قابل تامل در این نوع آزادی عمل، تعارض میان نقشها ومسئولیتهاست که زنان شاغل با آن مواجهند. زنان متاهلی  که علاوه بر نقش همسری، مسئولیت خطیر مادری را نیز بر عهده دارند. تعارض میان نقشها اگر به صورت صحیح و حساب شده مدیریت نشود ممکن است آثار وپیامد های غیر قابل جبرانی علاوه بر خود زن بر همسر و فرزندان او داشته باشد. به همین سبب، اهمیت این موضوع، نویسنده را بر آن داشت پیامد های اشتغال زنان را اعم از مثبت ومنفی بر خانواده این واحد کوچک اما تاثیر گذار به بحث بگذارد.

  در این تحقیق ابتدا چیستی و گسترة اشتغال زنان مورد بررسی قرار می گیرد، پس از تعریف مفهوم اشتغال وبیان دیدگاه قرآن در مورد اشتغال زنان، ضوابط شرعی آن، انگیزه و علل اشتغال زنان وهمچنین اهمیت و ضرورت آن در جامعه مورد بحث قرار می گیرد.

    تعریف خانواده، اهداف تشکیل خانواده وکارکرد های آن همچنین وظایف زن به عنوان همسر و مادر واهمیت نقش مادری ونقش زن در مدیریت خانوده از جمله بحث هایی است که سعی شده در این تحقیق بدان پرداخته شود وخواننده را با جایگاه مهم و بی بدیل زن در  خانواده آشنا می کند.   در این تحقیق اثرات اشتغال زن بر روابط خانوادگی مورد بحث وپژوهش قرار گرفته است وتاثیر اشتغال زنان بر خود وهمسر و فرزندان.