پیام امام خمینی ره به پورباچف
امام خمینی( ره): جناب آقای گورباچف! برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد.

ارسال پیام حضرت امام خمینی ره به ميخائيل گورباچف( آخرين رئيس‌جمهور شوروي) در یازدهم دی ۱۳۶۷ ه.ش( اولین روز سال ۱۹۸۹ م) از مهمترین اقدامات سیاسی در دهه های اخیر است.

نامه معروف و تاريخي امام‌خميني ره هنگامی که همگان اتحاد جماهیر شوروی را به عنوان یکی از ۲ ابرقدرت بزرگ و مطرح جهان می شناختند و تصور فروپاشی آن را در سر نمی پروراندند؛ خطاب به گورباچف، در زمينه مرگ كمونيسم و ضرورت پرهيز روسيه از اتكاء به غرب انتشار يافت.

انتشار این نامه مقارن با شرایطی بود که اتحاد جماهير شوروي هنوز به عنوان يك مجموعه برقرار بود، جنگ سرد خاتمه نيافته بود، ديوار برلين به عنوان نماد جدائي شرق و غرب، فرو نريخته بود و حاكميت كمونيسم بر قانون اساسي شوروي و بر مقدرات مردم در جمهوري هاي اين كشور، هنوز برقرار بود.

امام خمینی ره در این بستر تاریخی، با برشمردن نشانه های از هم پاشیده شدن نظام مارکسیستی، مکتب اسلام و یکتاپرستی را به عنوان تنها راه نجات بشر عنوان کردند و لزوم تجدیدنظر در سیاست «خدا زدایی» و «دین زدایی» را در این کشور یادآور شدند و گورباچف را از روي آوردن به غرب براي حل مشكلات اقتصادي اتحاد جماهير شوروي برحذر داشتند.

 

بخشی از نظرات گورباچف پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی

در سالگرد رحلت امام خميني در ۱۳۷۸ گورباچف طي مصاحبه‌اي با خبرنگار واحد مركزي خبر در مسكو از اينكه به هشدارهاي آن روز بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران بي‌اعتنائي كرده بود، اظهار تأسف نمود.( ۱) وي در اين مصاحبه اظهار داشت.

«مخاطب پيام آيت‌الله خميني از نظر من، همه اعصار در طول تاريخ بود». وي افزود «زماني كه من اين پيام را دريافت كردم احساس كردم كه شخصي كه اين پيام را نوشته بود متفكر و دلسوز براي سرنوشت جهان است. من از مطالعه اين پيام استنباط كردم كه او كسي است كه براي جهان نگران است و مايل است من انقلاب اسلامي را بيشتر بشناسم و درك كنم» گورباچف سپس با تشريح نابساماني هاي اقتصادي و سياسي روسيه، تصريح كرد «اگر ما پيشگويي هاي آيت‌الله خميني را در آن پيام جدي مي‌گرفتيم امروز قطعاً شاهد چنين وضعيتي نبوديم.» گورباچف در مصاحبه خود با خبرنگار واحد مركزي خبري به روابط روسيه با غرب اشاره كرده و تصريح نمود كه «اقتصاد روسيه از همان ابتدا در حال ريزش و سقوط بود و ما در واقع نمي‌توانستيم همگام با غرب عمل كنيم... ما از جنگ سرد صرفنظر كرده و شروع به برقراري روابط با كشورها نموديم. اما غربي‌ها در اين نبرد، پيروز شدند....» (۲)


پی نوشت:

۱. يلتسين در آذر ۱۳۷۰ «جامعه كشورهاي مستقل مشترك‌المنافع» را جايگزين اتحاد جماهير شوروي كرد و به عمر اين اتحاد و رهبري گورباچف خاتمه داد و گورباچف بعدها به اين نقشه برنامه‌ريزي شده كه از حمايت غرب برخوردار بود اعتراف كرد.

۲. روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۱/۳/۱۳۷۸

♦ متن کامل پیام امام خمینی ره به پورباچف و پاسخ وی به امام ره

ادامه ...

 

 

 

 

 

 

دسته بندی: