همایش اندیشه وزین
اولین دوره « همایش اندیشه وزین» در حوزه حضرت عبدالعظیم علیه السلام برگزار گردید.

این همایش توسط کانون علمی « سدید»( وابسته به معاونت پژوهش حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم علیه السلام) در روز پنج شنبه، ۵ مهرماه ۹۷، در سالن اجتماعات آیت الله بروجردی واقع در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم با حضور اساتید و طلاب سراسر حوزه های علمیه خواهران استان تهران برگزارگردید.

این دوره، اولین دوره از سلسله دوره هایی است که هدف از آن حرکت به سمت ایجاد تحولات لازم در حوزه های علمیه مبتنی بر مطالبات رهبری از روحانیون می باشد. معظم له سه وظیفه ی اصلی "حفظ، ترمیم و بالنگی"را از جمله وظایف روحانیت در حوزه های علمیه نام برده و ضمن توضیح دو مورد اول بر مساله ضرورت حرکت حوزه های علمیه به سمت بالندگی تاکید دارند.

ایشان در توضیح مفهوم بالندگی می فرمایند: "بالندگی به معنای پیشرفت و یک قدم جلو رفتن و آفاق تازه‌ای را کشف کردن است. بالندگی به این نیست که ما در یک بحث، دقّت بیشتری به خرج دهیم؛ بلکه باز شدن آفاق نویی _هم در خودِ علم؛ یعنی فقاهت و هم در محصولِ علم؛ یعنی مباحث فقهی_ است. اصول و کلام و دیگر مباحث نیز همین‌طور است.

با استناد به این کلام، هدف از برگزاری دوره اندیشه وزین در گام اول، فراهم کردن بستری برای آسیب شناسی محتوایی حوزه های علمیه است. از این رو در این دوره به چهار محور بررسی منویات رهبری در تحول در حوزه ها، جریان شناسی جبهه فکری تمدن اسلامی، آرا متعدد در فقه حکومتی و آرا متعدد در فلسفه اسلامی پرداخته شد. اساتید برجسته حوزه و دانشگاه حُججِ اسلام علی گنج بخش خراسانی، علی محمدی، مبلغی و جمالی به تبیین دیدگاه های مختلف فلسفی مباحث فوق الذکر پرداختند.

بنا به دیدگاه طراحان دوره اندیشه وزین شناخت دیدگاه بزرگان این عرصه ها و طرح اختلاف نظرها در زمینه چگونه کارآمدتر شدن هریک از این علوم، و به عبارتی ایجاد فضای تضارب آرا؛ عاملی است که می تواند حوزه های علمیه را به سمت نشاط علمی بیشتر و بالندگی سوق دهد.

برنامه ریزان این دوره پس از پایان دوره با تشکیل کارگروه های مرتبط با موضوعات دوره، فضای هم اندیشی بین شرکت کنندگان دغدغه مند را فراهم کرده اند تا بدین ترتیب با راهنمایی اساتید مربوطه، کادر سازی لازم در هر عرصه تخصصی برای نیل به سمت اهداف مورد نظر فراهم گردد.

 

دسته بندی: